Сайт учителя математики та інформатики

Коробко І.І.

Меню сайту
Пошук
Друзі сайту
  • Все для веб-мастера
  • Программы для всех
  • Мир развлечений
  • Лучшие сайты Рунета
  • Кулинарные рецепты
  • Вугледарський НВК
  • Вугледарська ЗОШ №2
  • Вугледарська ЗОШ №3
  • Сайт учителя Сороки Г.П.
  • Календар
    «  Жовтень 2017  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031
    Наше опитування
    Оцініть мій сайт
    Всего ответов: 1074
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Форма входу
    Логін:
    Пароль:
    Урок №18. Модель «сутність-зв'язок» предметної області. Поняття сутності, атрибута, ключа, зв'язку.

    Мета:

     сформувати в учнів поняття моделі «сутність-зв'язок» предметної області, поняття сутності, атрибута, ключа та зв'язку.


    Сьогодні ми з вами розглянемо тему: «Модель «сутність-зв'язок» предметної області. Поняття сутності, атрибута, ключа, зв'язку.» Мета сьогоднішнього уроку сформувати поняття моделі «сутність-зв'язок» предметної області, поняття сутності, атрибута, ключа та зв'язку.

    На початку проектування баз даних, як правило, створюється модель предметної області, для якої створюється ця база даних. У ній вказуються типи об’єктів, що будуть включені до бази даних, і зв'язки між ними. Для того щоб навчитись створювати цю предметну область приступимо до вивчення модель «сутність-зв'язок» предметної області.
     Вивчення нового матеріалу (міні-лекція)

    План уроку

    1.    Огляд реляційної моделі даних.

    2.    Модель «сутність-зв'язок».

    3.    Правила побудови моделі «сутність-зв'язок» предметної галузі.

    4.    Класифікація зв'язків за множинністю та повнотою.

    5.    Поняття відношення, атрибута, ключа, зв'язку.

    6.    Основні етапи роботи з базами даних в середовищі системи управління базами даних.

    7.    Відображення моделі «сутність-зв'язок» на базу даних.

    8.    Властивості полів, типи даних.

    9.    Введення даних у таблиці.

    Огляд реляційної моделі даних. Модель «сутність-зв'язок».

    Реляційна модель БД 


    Модель побудована на взаємовідношеннях між складовими структури. Складається з таблиць взаємопов'язаних між собою. 

    В мережевій моделі зв'язок "один до багатьох" (1:В) означає, що значенню елемента А відповідають багато (більше одного) значень, пов'язанню з ним елементів В. Наприклад, поміж елементами даних "код виробу" (елемент А) і "кодом матеріалів" (елементи В) існує такий взаємозв'язок бо на виготовлення одного виробу використовується багато різних матеріалів.
    В ієрархічній моделі зв'язок даних "один до одного" (1:1) означає, що кожному значенню (екземпляру) елемента даних А відповідає одне і тільки одне значення, пов'язаного з ним елемента В. Наприклад, поміж такими елементами пар даних, як код готової продукції і її найменуванням є вищезазначений зв'язок, так як тільки кожному коду продукції відповідає одне її найменування.
    В реляційній моделі зв'язок "багатьох до багатьох" (В:В) указує на те, що декільком значенням елементів даних А відповідає декілька значені елементів даних В. 

    Наприклад,


    поміж елементами даних "код операції технологічного процесу" і "табельний номер працівника" існує зазначені взаємозв'язок, так як багато операцій технологічного процесу можуть виконувати різні працівники (табельні номери) і навпаки. 

    Поняття відношення, атрибута, ключа, зв'язку. Поняття таблиці, поля, запису

    Поняття бази даних тісно пов'язано з такими поняттями структурних елементів, як поле, запис, файл.
    Файл (таблиця)  — сукупність екземплярів записів однієї структури. (наприклад, для БД «школа» можуть бути таблиці Викладачі, Учня, Предмети та ін..)

    Поле — елементарна одиниця логічної організації даних, що відповідає неподільній одиниці інформації— реквізиту. (наприклад, для БД «школа» таблиці «Викладачі» можуть бути поля Прізвище, Ім’я, Предмет, який викладає, Стаж, Посадовий оклад і т.д.)

    Запис (кортеж)— сукупність логічно пов'язаних полів. (наприклад, для БД «школа» таблиці «Викладачі» поля «Прізвище» можуть бути записи Лановська, Шевченко, Аркушина і т.д.)

    Поле, кожне значення якого однозначно ідентифікує відповідний запис, називається простим ключем (ключовим полем). У кожній з таблиць є ключове поле, дані в якому повторюватися не можуть. (наприклад, для БД «школа» таблиці «Викладачі» може бути ключове поле № вчителя або код вчителя за яким ми зможемо з’язати цю таблицю з таблицею Предмет чи Школа)
    Щоб зв'язати дві реляційні таблиці, необхідно ключ першої таблиці увести до складу ключа другої таблиці (можливий збіг ключів). В іншому випадку потрібно увести в структуру першої таблиці зовнішній ключ — ключ другої таблиці.

    Основні етапи роботи з базами даних в середовищі системи управління базами даних. 

    Відображення моделі «сутність-зв'язок» на базу даних. 

    Властивості полів, типи даних. Введення даних у таблиці


    Створення бази даних поділяється на такі етапи:

    · Проектування (на папері або в спеціальних програмах).

    · Програмна реалізація — технологія створення БД.

    · Експлуатація БД.

    Проектування БД. Створення структури БД.

    Створення бази даних відбувається в кілька етапів. Першим (і найскладнішим) є етап проектування. Саме від нього залежить успішна робота з базою. Якщо БД спроектована некоректно, зміни вносять у вже створені об'єкти для цієї бази (форми, звіти, запити тощо), що незручно й неефективно.

          На етапі проектування:
    - визначають проблему;
    - вибирають та аналізують інформацію, яку утримуватиме конкретна БД;
    - подають інформацію в базу даних.

        Для збереження інформації в БД користуються кількома таблицями, а для обробки даних створюють форми, запити, звіти тощо.Звичайно, можна створити базу даних, у якій буде одна таблиця. Але вона буде перевантажена інформацією. Одні й ті самі дані повторюються, працювати з такою таблицею незручно. Краще інформацію розподілити по окремих таблицях, кожна з яких буде присвячена окремій підтемі.

       Перед створенням таблиці необхідно чітко уявляти її структуру — загальний вигляд таблиці, кількість та зміст її полів. Перед роботою в Access таблиці краще зобразити на папері, що зменшить кількість виправлень у готовій таблиці.

       На цьому етапі вирішують, які об'єкти будуть у БД, які зв'язки між ними необхідно створити, які поля визнати ключовими.  Одним із найскладніших етапів у процесі проектування бази даних є розробка таблиць, тому що результати, які повинна видавати база даних (звіти, вихідні форми тощо), не завжди дають повне уявлення про структуру таблиці. У разі проектування таблиць зовсім не обов'язково використовувати систему управління базою даних. Спочатку краще розробити структуру на папері.

    Введення та редагування даних. Робота з таблицями.
    Інструкція  Створення БД

    Відкрити програму Microsoft Access.

    Обрати меню Файл – Створити (Новий) – Нова база даних (БД) 
    У вікні, яке відкрилося обираємо  - "Создание таблиц в режиме конструктора".

    Ввести в Назву поля таблиці та обрати його тип наступні строки: Прізвище (текстовий), ім’я (текстовий), дата народження (дата/час), клас(текстовий), адреса(текстовий), код класу (числовий), код учня (счетчик).
    Натиснути правою кнопкою миші на полі код учня та обрати в списку Ключове поле.
    Закрити таблицю та у вікні яке з’явиться набрати назву таблиці – Учні. Ось ми і створили першу нашу таблицю.
     Далі ми створюємо таким же чином таблиці Вчителі, Предмети, Оцінки (повторюємо кроки 3-6). При чому в кожній таблиці обираємо ключовий елемент і тип даних(числовий для запису кодів, шифрів, стажу, та ін. числових значень).
    Коли вже всі таблиці створено, то потрібно внести в них значення. Для цього  натискаємо на потрібну таблицю правою кнопкою миші та обираємо пункт Відкрити. Таблиця відкривається та в неї можна внести дані, а потім закрити її. Таким же чином ми заповнюємо всі таблиці.
    Натискаємо на будь-яку таблицю та обираємо пункт Конструктор, натиснувши правою кнопкою миші на області обираємо – Схема даних.
    В відкритому вікні обираємо по черзі кожну з назв таблиць та натискаємо Добавити. Після чого вони відображаються на білому фоні.
    В таблиці учні клацаємо правою кнопкою миші по пункту код учня та не відпускаючи клавішу миші перетягуємо її до таблиці Оцінки – Код учня. У вікні яке з’явиться обираємо Обеспечение целосности даных, каскадное обновление связаных полей, каскадное удаление связаных записей та натискаємо ОК.
     Повторюємо теж саме з Таблиці Вчителі  - Код вчителя  до таблиці Предмета – Код вчителя, та з Таблиці Предмети – Код предмета до Таблиці Оцінки – Код предмета.
    Закриваємо Схему даних та зберігаємо результати.
    Фізкультхвилинка для очей

    Закріплення нового матеріалу
    Для кожної з наведених трійок сутностей визначте, які між сутностями існують зв'язки. Якщо серед перелічених сутностей є слабкі, вкажіть їх та їхні ключі.
    - птах, горобець, голуб;
    - сеанс, кінотеатр, глядач;
    - магазин, товар, покупець;
    - принтер, комп'ютер, комп'ютерна мережа.

    Виконане завдання переслати за адресою: irjika@mail.ru

    Домашнє завдання
    1.Опрацювати конспект і відповідний розділ підручника.
    2. Знайти інформацію про правила побудови моделі даних предметної області та 
    переслати за адресою: irjika@mail.ru.

     




    Copyright MyCorp © 2017
    Створити безкоштовний сайт на uCoz