Сьогодні ми з вами розглянемо
тему: «Модель «сутність-зв'язок» предметної області. Поняття сутності,
атрибута, ключа, зв'язку.» Мета сьогоднішнього уроку сформувати поняття моделі
«сутність-зв'язок» предметної області, поняття сутності, атрибута, ключа та зв'язку.
На початку проектування баз
даних, як правило, створюється модель предметної області, для якої створюється
ця база даних. У ній вказуються типи об’єктів, що будуть включені до бази
даних, і зв'язки між ними. Для того щоб навчитись створювати цю предметну
область приступимо до вивчення модель «сутність-зв'язок» предметної області.
Вивчення нового матеріалу (міні-лекція)
План уроку
1.Огляд
реляційної моделі даних.
2.Модель
«сутність-зв'язок».
3.Правила
побудови моделі «сутність-зв'язок» предметної галузі.
4.Класифікація
зв'язків за множинністю та повнотою.
5.Поняття
відношення, атрибута, ключа, зв'язку.
6.Основні
етапи роботи з базами даних в середовищі системи управління базами даних.
7.Відображення
моделі «сутність-зв'язок» на базу даних.
8.Властивості
полів, типи даних.
9.Введення
даних у таблиці.
Огляд реляційної моделі даних. Модель «сутність-зв'язок».
Реляційна
модель БД
Модель побудована на взаємовідношеннях між складовими
структури. Складається з таблиць взаємопов'язаних між собою.
В мережевій моделі зв'язок
"один до багатьох" (1:В) означає, що значенню елемента А відповідають
багато (більше одного) значень, пов'язанню з ним елементів В. Наприклад, поміж
елементами даних "код виробу" (елемент А) і "кодом матеріалів"
(елементи В) існує такий взаємозв'язок бо на виготовлення одного виробу
використовується багато різних матеріалів.
В ієрархічній моделі зв'язок даних "один до одного" (1:1) означає, що
кожному значенню (екземпляру) елемента даних А відповідає одне і тільки одне
значення, пов'язаного з ним елемента В. Наприклад, поміж такими елементами пар
даних, як код готової продукції і її найменуванням є вищезазначений зв'язок,
так як тільки кожному коду продукції відповідає одне її найменування.
В реляційній моделі зв'язок "багатьох до багатьох" (В:В) указує на
те, що декільком значенням елементів даних А відповідає декілька значені
елементів даних В.
Наприклад,
поміж елементами даних "код операції технологічного процесу" і
"табельний номер працівника" існує зазначені взаємозв'язок, так як
багато операцій технологічного процесу можуть виконувати різні працівники
(табельні номери) і навпаки.
Поняття відношення, атрибута, ключа, зв'язку. Поняття таблиці, поля, запису
Поняття бази даних тісно
пов'язано з такими поняттями структурних елементів, як поле, запис, файл. Файл
(таблиця) — сукупність екземплярів записів однієї структури.
(наприклад, для БД «школа» можуть бути таблиці Викладачі, Учня, Предмети та
ін..)
Поле — елементарна
одиниця логічної організації даних, що відповідає неподільній одиниці
інформації— реквізиту. (наприклад, для БД «школа» таблиці «Викладачі»
можуть бути поля Прізвище, Ім’я, Предмет, який викладає, Стаж, Посадовий оклад
і т.д.)
Запис (кортеж)— сукупність
логічно пов'язаних полів. (наприклад, для БД «школа» таблиці «Викладачі» поля
«Прізвище» можуть бути записи Лановська, Шевченко, Аркушина і т.д.)
Поле, кожне значення якого
однозначно ідентифікує відповідний запис, називається простим ключем (ключовим полем). У кожній з таблиць є ключове
поле, дані в якому повторюватися не можуть. (наприклад, для БД «школа» таблиці
«Викладачі» може бути ключове поле № вчителя або код вчителя за яким ми зможемо
з’язати цю таблицю з таблицею Предмет чи Школа) Щоб зв'язати дві реляційні таблиці,
необхідно ключ першої таблиці увести до складу ключа другої таблиці
(можливий збіг ключів). В іншому випадку потрібно увести в структуру першої
таблиці зовнішній ключ — ключ другої таблиці.
Основні етапи роботи з базами даних в
середовищі системи управління базами даних.
Відображення моделі «сутність-зв'язок»
на базу даних.
Властивості полів, типи даних. Введення даних у таблиці
Створення бази даних поділяється на такі етапи:
· Проектування
(на папері або в спеціальних програмах).
· Програмна
реалізація — технологія створення БД.
· Експлуатація
БД.
Проектування БД. Створення структури БД.
Створення бази даних
відбувається в кілька етапів. Першим (і найскладнішим) є етап проектування.
Саме від нього залежить успішна робота з базою. Якщо БД спроектована
некоректно, зміни вносять у вже створені об'єкти для цієї бази (форми, звіти,
запити тощо), що незручно й неефективно.
На етапі проектування:
- визначають проблему;
- вибирають та аналізують інформацію, яку утримуватиме конкретна БД;
- подають інформацію в базу даних.
Для збереження інформації в БД
користуються кількома таблицями, а для обробки даних створюють
форми, запити, звіти тощо.Звичайно, можна створити базу
даних, у якій буде одна
таблиця. Але вона буде перевантажена інформацією. Одні й ті самі дані
повторюються, працювати з такою таблицею незручно. Краще інформацію розподілити
по окремих таблицях, кожна з яких буде присвячена окремій підтемі.
Перед створенням таблиці
необхідно чітко уявляти її структуру — загальний вигляд
таблиці, кількість та зміст її полів. Перед
роботою в Access таблиці краще зобразити на папері, що зменшить
кількість виправлень у готовій таблиці.
На цьому етапі вирішують, які об'єкти будуть у БД, які зв'язки між ними
необхідно створити, які поля визнати ключовими. Одним із найскладніших етапів у
процесі проектування бази даних є розробка таблиць, тому що
результати, які повинна видавати база даних (звіти, вихідні форми тощо), не
завжди дають повне уявлення про структуру таблиці. У разі проектування таблиць
зовсім не обов'язково використовувати систему управління базою даних. Спочатку
краще розробити структуру на папері.
Введення та редагування даних. Робота з таблицями.
Інструкція Створення БД
Відкрити
програму Microsoft Access.
Обрати меню Файл – Створити (Новий) – Нова база даних (БД)
У вікні, яке відкрилося обираємо - "Создание
таблиц в режиме конструктора".
Ввести в Назву поля таблиці та обрати його тип наступні строки: Прізвище
(текстовий), ім’я (текстовий), дата народження (дата/час), клас(текстовий),
адреса(текстовий), код класу (числовий), код учня (счетчик).
Натиснути правою кнопкою миші на полі код учня та обрати в списку Ключове поле.
Закрити таблицю та у вікні яке з’явиться набрати назву таблиці – Учні.
Ось ми і створили першу нашу таблицю.
Далі ми створюємо таким же чином таблиці Вчителі, Предмети, Оцінки
(повторюємо кроки 3-6). При чому в кожній таблиці обираємо ключовий елемент і
тип даних(числовий для запису кодів, шифрів, стажу, та ін. числових значень).
Коли вже всі таблиці створено, то потрібно внести в них значення. Для цього
натискаємо на потрібну таблицю правою кнопкою миші та обираємо пункт
Відкрити. Таблиця відкривається та в неї можна внести дані, а потім закрити її.
Таким же чином ми заповнюємо всі таблиці.
Натискаємо на будь-яку таблицю та обираємо пункт Конструктор, натиснувши правою
кнопкою миші на області обираємо – Схема даних.
В відкритому вікні обираємо по черзі кожну з назв таблиць та натискаємо
Добавити. Після чого вони відображаються на білому фоні.
В таблиці учні клацаємо правою кнопкою миші по пункту код учня та не
відпускаючи клавішу миші перетягуємо її до таблиці Оцінки – Код учня.
У вікні яке з’явиться обираємо Обеспечение целосности даных, каскадное
обновление связаных полей, каскадное удаление связаных записей та натискаємо
ОК.
Повторюємо теж саме з Таблиці Вчителі - Код вчителя до
таблиці Предмета – Код вчителя, та з Таблиці Предмети – Код
предмета до Таблиці Оцінки – Код предмета.
Закриваємо Схему даних та зберігаємо результати.
Фізкультхвилинка для очей
Закріплення нового матеріалу Для кожної з наведених трійок
сутностей визначте, які між сутностями існують зв'язки. Якщо серед перелічених
сутностей є слабкі, вкажіть їх та їхні ключі.
- птах, горобець, голуб;
- сеанс, кінотеатр, глядач;
- магазин, товар, покупець;
- принтер, комп'ютер, комп'ютерна мережа.
Виконане завдання переслати за адресою: irjika@mail.ru
Домашнє
завдання 1.Опрацювати конспект і
відповідний розділ підручника.
2. Знайти інформацію про правила побудови моделі даних предметної області та переслати за адресою: irjika@mail.ru.